NOVATOURS: Arnis Muižnieks apzināti darbojas pret "Novatours"


Lielākais tūrisma operators Baltijas valstīs "Novatours" ieguvis pierādījumus, ka Satiksmes ministrijas Aviācijas departamenta direktors Arnis Muižnieks apzināti darbojas pret "Novatours", kas aizsācis runāt par monopola situāciju čārterreisu tirgū Latvijā.

Pagājušajā nedēļā Lietuvas aviokompānija "Lithuanian airlines" saņēma aizliegumu veikt čārterreisus no Rīgas uz Varnu (Bulgārija). А. Muižnieks aģentūrai LETA skaidroja, ka pamatojums atteikumam bija tāds pats kā Tunisijas aviokompānijas "Karthago Airlines" gadījumā. Proti, ja Lietuvas aviosabiedrība vēlas lidot no Rīgas uz kādu valsti, kas nav Eiropas Savienības (ES) dalībvalsts, Lietuvai būtu jādod līdzīga atļauja Latvijas aviokompānijai, piemēram, lidojumiem no Viļņas uz Kijevu vai Maskavu. Viņš norādīja, ka "Lithuanian Airlines" ES ietvaros no Rīgas var lidot, kur vēlas, bet, dodot atļauju lidot uz trešajām valstīm, Latvijas pārvadātājiem būtu jāsaņem pretī līdzīga atļauja. Taču pagājušajā gadā aviācijas departaments, neizvirzīdams nekādus nosacījumus, deva atļauju Lietuvas aviosabiedrībai "Aurela" veikt čārterreisus no Rīgas uz Varnu.

"Muižnieka darbības gadījumā ar "Lithuanian airlines" mēs vērtējam kā atklātu atriebību mūsu kompānijai par to, ka mēs aizsākām runāt par monopolsituāciju čārterreisu tirgū latvijā," pauž "Novatours" mārketinga direktors Ķestutis Ļutkus. "Šajā gadījumā Satiksmes ministrijas ierēdņiem nepatīk tas, ka mēs cīnāmies par Latvijas iedzīvotāju tiesībām lidot uz atpūtas vietu lētāk. Taču ierēdņi rūpējas par to, lai viena privāta kompānija gūtu maksimālu peļņu. Monopola dēļ čārterreisu tirgū Latvijā cieš ne tikai tūrisma operatori, bet arī Latvijas iedzīvotāji, kas maksā par ceļojumiem par 20-30 procentiem vairāk nekā lietuvieši vai igauņi".

Aviācijas departamenta darbības vēl reizi pierāda, ka Muižnieka kungs lobē vienas kompānijas intereses," stāsta "Novatours" mārketinga direktors. Aģentūrai LETA Satiksmes ministrs Ainārs Šlesers stāstīja, ka līdz ar Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā (ES) tirgus ir atvērts visu dalībvalstu čārterpārvadājumu kompānijām. "Kā izrādījās, tā nav. Kaut arī pats Muižnieka kungs savā izteikumā par laikrakstu "Telegraf" paziņoja: “Starp citu, ja jau Novatours tik ļoti negrib sadarboties ar Latvijas čārterpārvadājumu kompānijām, tad vismaz varēja salīgt lidojumiem uz Tunisiju "Lietuvos avialinijos", kurai mēs nevaram aizliegt lidot uz Rīgu”. Bulgārija, tāpat kā Tunisija, ir trešā valsts. Tāpēc aviācijas departamenta direktora vārdi presē neatbilst reālajai īstenībai. Savādi, ka tik augstu amatu ieņem cilvēks ar iekšējām pretrunām," ir pārsteigta "Novatours" vadība. Pēc "Novatours" prognozēm lēmums par aizliegumu Lietuvas aviokompānijai veikt čārterreisus no Rīgas uz Varnu (Bulgārija) var izraisīt starptautisku skandālu, jo Lietuvas valsts struktūras nekad nav ierobežojušas Latvijas valsts aviokompānijas "Air Baltic" darbību, kaut arī tā ir nopietns konkurents valsts aviokompānijai "Lithuanian airlines".

Lietuvas Aviācijas departamenta direktors Vidmants Kairis cīnās par brīvu tirgu un godīgu konkurenci. Intervijā ar Latvijas plašsaziņas līdzekļu pārstāvjiem viņš paziņoja: “Pirms dažiem gadiem mēs ieņēmām tikpat stingru nostāju, ko tagad ieņem Latvija, nevēlējāmies ielaist vietējā tirgū ārvalstu kompānijas. Mēs ļoti baidījāmies no konkurences un uzskatījām, ka lietuviešiem jālido ar Lietuvas kompāniju lidmašīnām. Tomēr nolēmām pamēģināt un sākām sadarboties ar "Karthago Airlines". Jā, čārterreisu cenas drīzumā samazinājās, toties klientu skaits, lai cik tas nebūtu dīvaini, palielinājās arī vietējām kompānijām! Es, protams, nevaru dot nekādus ieteikumus jūsu Aviācijas departamentam, tikai atgādināšu: Latvija, tāpat kā Lietuva, ir Eiropas Savienībā, kur darbojas brīva tirgus likumi. Ar "Karthago Airlines" sadarboties ir ērti, un līdz šim nekādu problēmu nav bijis: tās lidmašīnas ir augstākās klases, visas prasības attiecībā uz drošību un apdrošināšanu, tiek precīzi ievērotas."

Kā jau tika ziņots, 2005. gada 22. aprīlī kompānija “Novatours” saņēma no aviokompānijas “Karthago Airlines” Aviācijas departamenta vadītāja A. Muižnieka kunga parakstītu vēstuli, kurā lūgums atļaut veikt reisus uz Tunisiju maršrutā Rīga - Monastira - Rīga (laika posmā no 26.04. līdz 01.11.2005.) tiek noraidīts.

Tikmēr Latvijas lielākā tūrisma kompānija „Novatours” saņēmusi Latvijas aviokompāniju „Air Baltic” un „Latcharter Airlines” vēstules, kurās tās paziņo, ka nevar veikt čārterreisus otrdienās no Rīgas uz Tunisiju. Tās piedāvā izlidot citās nedēļas dienās vai naktī, taču tas nepavisam neatbilst “Novatours” klientiem piedāvātajai atpūtas programmai Tunisijā. Turklāt Latvijas aviokompāniju piedāvājumi ir par 30-50 procentiem dārgāki nekā „Karthago Airlines” lidojumi. Līdz ar to Latvijas aviokompāniju vēstules pierāda, ka Latvijā nav vietējo aviokompāniju, kas otrdienās varētu veikt čārterreisus no Rīgas uz Tunisiju. Tātad Satiksmes ministrijas Aviācijas departamentam jādod atļauja Rīgā nosēsties „Karthago Airlines” lidmašīnām. Taču A. Muižnieka kungs šādu lēmumu nepieņēma.

Tūrisma operators "Novatours" izteicis Satiksmes ministrijas Aviācijas departamentam pretenzijas par vietējo čārterpārvadājumu aviosabiedrību interešu lobēšanu, jo departaments atteicās izsniegt atļauju nosēsties Rīgā aviosabiedrības “Karthago Airlines” lidmašīnai. 2005. gada vasaras sezonai firma "Novatours" sagatavojusi jaunu atpūtas programmu Tunisijā, kuras ietvaros sadarbībā ar "Karthago Airlines" no 26. aprīļa bija jāsākas tiešajiem čārterreisiem no Rīgas uz Tunisiju. Taču 22. aprīlī Latvijas Satiksmes ministrijas Aviācijas departaments, nenorādot objektīvus iemeslus, atteicās izsniegt nosēšanās atļauju Rīgā aviosabiedrības “Karthago Airlines” lidmašīnai. Vienīgais amatpersonu arguments – Latvijas čārterpārvadājumu aviokompāniju interešu aizstāvība. Interesants ir fakts, ka šobrīd tikai divām Latvijas aviokompānijām (“Air Baltic” un “Latcharter Airlines”) pieder lidmašīnas, kuras teorētiski ir spējīgas šo lidojumu veikt. Aviosabiedrībai „Air Baltic” čārterbizness nav pamatnozare, tāpēc patiesībā „Latcharter” var nosaukt ja ne par monopolistu, tad vismaz par pilntiesīgu šīs biznesa jomas saimnieku. Tātad šajā gadījumā, atmetot A.Muižnieka kunga vārdus par augstajiem apkalpošanas standartiem un rūpēm par vietējiem uzņēmējiem, jāsecina, ka viņš aizstāv tikai vienu kompāniju – „Latcharter Airlines”.

Tajā pašā laikā šobrīd „Air Baltic” un „Latcharter Airlines” nevar piedāvāt konkurētspējīgas cenas un pakalpojumus, kā arī izlidošanas datumus un laikus. Kompānijas «Novatours» rīcība ir balstīta uz Latvijas iedzīvotāju interesēm, tāpēc reisu uz Tunisiju izpildei tika piesaistīta Tunisijas aviokompānija. Šajā gadījumā Latvijas Satiksmes ministrijas Aviācijas departamenta rīcība izsauc strauju ceļojumu uz Tunisiju sadārdzināšanos un ir pretrunā ar brīvā tirgus un godīgas konkurences normām. Jāatzīmē, ka Tunisijas aviokompānijas “Karthago Airlines” lidmašīnas jau vairākus gadus veic čārterreisus no Lietuvas un Igaunijas. Ar to tiek pierādīts, ka Latvijas Satiksmes ministrijas Aviācijas departaments, iespējams, ir radījis monopola stāvokli dažām aviokompānijām Latvijā un nodarbojas ar to interešu lobēšanu.

Čārterreisu tirgus pašlaik neattīstās tādēļ, ka Latvijas aviokompānijām tajā pieder monopolstāvoklis. Ceļojumi uz Antāliju Turcijā, Tunisiju, Spāniju un citam valstīm varētu kļūt ievērojami lētāki, ja Satiksmes ministrijas Aviācijas departaments atļautu tūrisma operatoriem izmantot citu valstu aviokompāniju lidmašīnas.

2005-05-24 NOVATOURS