Valsts kavē tūrisma attīstību reģionos


Pirmdien, 6. jūnijā Lielvārdē, viesnīcā “Lielvārdes osta” norisinājās reģionālo tūrisma asociāciju stratēģiskais seminārs par reģionālo tūrisma politiku.

Seminārā piedalījās visu reģionālo tūrismu asociāciju pārstāvji. Tā ietvaros tika noskaidrots, kas ir bijuši tie klupšanas akmeņi, kādēļ reģionālā tūrisma attīstība nenotiek tik strauji, kā tas būtu iespējams. Reģionālās asociācijas gan centās atrast kļūdas savā darbības lauciņā, gan valsts politikā.

Par reģionālo tūrisma asociāciju darbību tika konstatēts, ka ir nepieciešams vairāk iesaistīt uzņēmējus viedokļa izteikšanā, kā arī uzņēmēju prasību lobēšanā augstākā līmenī.

Savukārt, vērtējot situāciju valsts līmenī, nācās secināt, ka daudzi jautājumi ir neatrisināti, īpaši akcentējot divus būtiskākos.

Pirmkārt, valsts noraidošā reģionālā tūrisma politika, par ko liecina kaut vai tas, ka, plānojot tūrisma aktivitātes, reģionu viedoklis praktiski netiek ņemts vērā. Lai arī teorētiski reģionālo tūrismu asociāciju pārstāvji atrodas valsts tūrisma ekspertu un konsultatīvajās padomēs, šajās institūcijās darbs nenotiek. Tāpat arī izstrādājot Tūrisma attīstības valsts aģentūras (TAVA) darba plānu, veidojot tūrisma budžetu, tūrisma speciālisti no reģioniem netiek piesaistīti.

Otra liela problēma, kas iezīmējas, ne tikai reģionālajā tūrisma politikā, bet arī visas Latvijas līmenī, ir tā, ka tūrisma aktivitātes notiek uz intuīcijas pamata. Latvijai nav savas tūrisma mārketinga stratēģijas, pētījumi tūrisma jomā tiek veikti minimāli un par nenozīmīgām tēmām, tūrisma gadatirgu un izdoto materiālu stratēģijas ir neskaidras. Valsts ierēdņi aizbildinās ar to, ka pietrūkst naudas pētījumiem, tajā pašā laikā ir gatavi realizēt projektus, par kuru efektivitāti nav veikti pētījumiem. Šo projektu iniciēšanas un sagatavošanas procesā tūrisma profesionāļi netiek iesaistīti.

Reģionālo tūrisma asociāciju stratēģiskajā seminārā tika arī noteiktas 5 galvenās prasības, kas nepieciešamas reģionālā tūrisma veicināšanai Latvijā:

1)jāizstrādā valsts tūrisma mārketinga stratēģija;
2)jāizdod tūrisma katalogi par katru Latvijas reģionu;
3)jāpalielina TAVA reģionālo biroju darbinieku skaits līdz 3 darba vietām;
4)jāorganizē izglītojoši pasākumi uzņēmējiem, tūrisma informācijas centru darbiniekiem;
5)jāpiešķir līdzekļi žurnālistu un tūroperatoru vizītēm uz Latvijas reģioniem.

Par šiem un citiem jautājumiem tiks runāts arī sarunās ar TAVA un Ekonomikas ministrijas Tūrisma departamentu, kas notiks attiecīgi otrdien, 7.jūnijā plkst. 11:00 (TAVA) un 14:00 (EM).

2005-06-06 VTA